El pla de Salines

• DÒRRIA – COLL DE LA CREU DE MEIANS – CIM DE COMA MORERA
  • PLA DE SALINES – PLETA DE DÒRRIA – DÒRRIA

Fitxa tècnica

• Excursió d’alta muntanya. Dificultat mitjana sense neu.
  • Desnivell: sortida/arribada: 1.550 m
  • Cota màxima: 2.230 m
  • Cota mínima: 1.550 m
  • Equip de roba: esportiu, roba d’abric i cangur
  • Calçat: botes de tresc
  • Durada total: 4 hores i 25 minuts

Presentació

L’actual GR11 discorre al seu pas per la Vall de Toses, per l’antic camí reial que unia les valls del Ter amb la Cerdanya, anomenat també camí dels carlins pel fet històric d’haver estat la via de fugida cap a l’exili dels militars Carlins derrotats pel General Prim. El Pla de Salines és un extensíssim altiplà amb una alçada mitjana de 2.200 m que exemplifica a la perfecció una les etapes geològiques més característiques d’aquesta part del Pirineu.

S’arriba a Dòrria des de la carretera N.152, per un trencant que porta en poc més d’1 km fins al poble, on deixarem el cotxe.

Sortida: Des de l’església del poble, pugem pel carrer de davant, fins a arribar als afores del nucli de cases. Ens incorporem en direcció oest per una pista forestal i seguim en tot moment el GR11, fàcil de reconèixer en tant està indicat amb bandes paral·leles de pintura vermelles i blanques.

1 hora i 20 minuts: Havent creuat al llarg del camí diversos torrents, i poc després de passar una cruïlla de la qual surt cap a la dreta una pista, creuem el torrent del Palós, on hi ha una tanca metàl·lica, i seguim per la pista el GR11.

1 hora i 30 minuts: Arribem a una cruïlla on la pista es bifurca. Seguim sempre les marques del GR11 per la pista ascendent i que al cap de 10 minuts de camí hem d’abandonar per a continuar per un camí a la nostra dreta que puja al costat d’un corriol.

2 hores: Arribem al Coll de la Creu de Meians. Aquí deixem el GR11 i agafem un camí de carro cap a l’est que puja força. Al cap de 10 minuts arribarem a un búnquer, on es perd la pista, i fem camí de dret cap a la carena.

2 hores i 30 minuts: Arribem al cim de Coma Morera, un punt elevat a 2.213 m. des d’on podem gaudir d’una magnífica i àmplia panoràmica de la Cerdanya. Podem veure cims tan coneguts com el Puigmal, el Carlit, la Tosa d’Alp i la serra del Cadí.

2 hores i 40 minuts: Seguint el corriol creuem el naixement del torrent del Palós i davant tenim la magnífica visió d’aquest excepcional altiplà de 2.200 metres d’altitud que és el Pla de Salines.

2 hores i 50 minuts: Continuant, ens trobem el naixement del torrent del Pla de Salines, des d’on comencem a descendir dirigint-nos cap a una pila de rocs. Des d’aquest punt continuem avall i a l’esquerra, passant els primers arbres, el camí es difumina, per la qual cosa hem de fer camí fixant-nos en els prats que hi ha més avall i que són el nostre pròxim destí.

3 hores i 30 minuts: Arribem als prats on també arriba la pista que prové del GR11 i que hem deixat al voltant de la primera hora de camí a la nostra dreta. Seguim cap avall i de seguida trobem el refugi de la Pleta de Dòrria. Des d’aquest, busquem, mirant cap a la vall, un caminet que a mà dreta ens durà de nou fins a Dòrria.

4 hores i 25 minuts: Arribem a Dòrria.